Dobrý HR marketing je pro vás jedinou možností, jak nalézt a udržet vaše lidi.
Opakující se pohovory, nezaplněná pracovní místa. Stav, kdy nábor nebere konce. Náklady do inzertních portálů rostou a stále se neobjevují ty, které hledáte. Dostáváte se do několika situací. První je ta, že životopisu vám přicházejí, ale jsou slabé, uchazeči s nízkou kvalifikací nebo mimo váš obor a mohl bych pokračovat. Druhá varianta je tak, kdy máte kvalifikované uchazeče, ale nezapadají vám do firemní kultury. Třetí a dnes ta nejhorší je, že vám odcházejí v průběhu zkušební doby nebo do jednoho roku.
Ptáte se proč? Mám odpověď: „Vaše firma nemá duši!“
Ano, všichni víme, že je obrovský nedostatek lidí na trhu práce, ale co ti, které ve firmě už máte nebo jak to celé zařídit, udělat a vyřešit, aby to vše zase fungovalo?
Firem, které nabízí benefity, jako je týden dovolené navíc, stravenky, mobil či počítač je na trhu spousta. Na mnoha pozicích jsou tyto „benefity“ již standardem a nikoho nepřekvapí. Vaše značka, a ještě když to upravíme na vaše zaměstnavatelská značka, je to, co uchazeče láká. Značka není jen logo nebo webové stránky, firemní nápis na budově. Nejsou to jen vaše obraty a pobočky, je to také pověst, firemní kultura a hodnoty o kterých se mluví a které se vnímají.
Dnešním a hlavním úkolem HR marketingu je vytvořit kvalitní zaměstnavatelskou značku firmy směrem k uchazečům a zaměstnancům a jeho prostřednictvím i velice zdatně komunikovat směrem dovnitř a ven. Díky tomuto nástroji pak nalákat dostatek schopných a loajálních kandidátů a také poskytnout stávajícím zaměstnancům podmínky ke spokojenosti a motivaci.
Pojem marketingový mix v HR marketingu je stejný. Segmentace trhu se ovšem vztahuje na cílovou skupinu potenciálních uchazečů. Produktem je konkrétní pracovní místo nebo oddělení. Cenou je pro vás výkon, který zaměstnanec pro firmu vytváří a produkuje. A poslední P je promotion zahrnuje vše, co od vás chtějí uchazeči slyšet.
HR marketing je cesta k vašemu úspěchu
Začnete s HR marketingovou strategii. Vnitřně se definujte svou vlastní zaměstnaneckou značku a udělejte si vlastní swot analýzu. Co jsou vaše slabé a silné stránky v porovnání s konkurenty. Analyzujte pracovní tým, umístění firmy, vybavení, podmínky pro práci, hodnocení, motivaci, produkty a služby společnosti a s pomocí HR marketéra si definujte hodnoty vaší firmy a celý obsah vaší zaměstnavatelské značky.
Persona je klíč k HR marketingu
Řekněte si a definujte, jaký typ zaměstnance by se vám hodil. Co má ovládat, znát, z jakého je regionu a jaké má zájmy, koníčky, preference atd. Komplexním přístupem si zjistěte, kde se váš potenciální zaměstnanec pohybuje a kde a jak ho můžete oslovit.
Prodejte se a prezentujte se
Forma a obsah je klíč. Promyslete si předem, co je cílem vašeho HR marketingu:
- vzbuzení zájmu
- budování důvěry
- získání uchazeče
- udržení stávajících zaměstnanců
Hledejte klíč pro váš HR marketing
Hledejte cesty, kudy se dostat ke kandidátům. Možností je celá řada.
offline i online aktivity – časopisy, výroční zprávy, intranet, nástěnky, sociální sítě, firemní oblečení, loga, spolupráce se školami, veletrhy, přednášky
reklama – inzerce v tisku, časopisech, rozhlas, venkovní reklama, online produkty, web
podpora prodeje – krátkodobá podpora náboru
přímý marketing – chat, webináře, e-maily
další alternativní formy – virální marketing
Plánujte vás HR marketing
Vytvořte si detailní plán činností na určité období a definujte milníky. Do vašeho akčního plánu zahrňte:
KDY bude probíhat komunikace v různých kanálech
KDO je za co zodpovědný, obsah, kreativa, organizace a správa
JAK budou aktivity probíhat
Ovládněte váš HR marketing
HR marketing je důležitý v mnoha oblastech organizace. S nadsázkou se dá říci, že úplně do všech. Nezapomeňte, že budování značky je přímo spojené se správným nastavení vnitřní komunikace, nastavením a úpravou procesů včetně výběrového řízení. Je jen na vás, jestli se do toho pustíte sami nebo si zvolíte nás a naši službu HR marketér, který vám se vsím pomůže.
HR marketing je o ovlivňování vnímání potenciálních i stávajících zaměstnanců, jak z řad aktivních, tak i pasivních kandidátů. Vše spolu souvisí, a tak dávejte pozor. Pokud je pro vás oblast HR marketingu nová nebo chcete svůj aktuální stav komunikovat a vnést do něj nové motivy a témata, neváhejte nás kontaktovat.